Aktuális híreink
Immár a digitális versenyzés világára is kiterjesztve jelenlétét, a Škoda AUTO a Gran Turismo 7 PlayStation játékban bemutatja látványos és tisztán elektromos Škoda Vision Gran Turismo koncepciómodelljét. Az 1957-es Škoda 1100 OHC Spider versenyautóból is ihletet merítve, tervezői tekintélyes, 800 kW* összteljesítményt nyújtó négy elektromos motorral alkották meg a tisztán elektromos, összkerékhajtású Škoda Vision Gran Turismo tanulmányt.Klaus Zellmer, a Škoda AUTO vezérigazgatója hangsúlyozta: „A Škoda Motorsport gyökerei számtalan sikerrel több mint 120 évre nyúlnak vissza. A következő lépés? Lenyűgöző, új virtuális koncepciómodellünkkel a világ legsikeresebb autóversenyjátéka, a Gran Turismo mezőnyében most az e-versenyzés világához is csatlakozunk. A Škoda Vision Gran Turismo tanulmány egyfajta híd gazdag örökségünk és elektromos jövőnk, illetve új Modern Solid formai nyelvezetünk között. Ügyfeleink felfedezők, a tetszetős Škoda Vision Gran Turismo pedig nagyszerű módját kínálja, hogy tovább gazdagítsák élményeiket, miközben új rajongókat is megnyerhet márkánk számára.”Az egyik legnépszerűbb PlayStation-játékban mutatkozik be a ŠkodaA Škoda márka és a Škoda Vision Gran Turismo első alkalommal jelenik meg a PlayStation 4 és 5 népszerű Gran Turismo 7 versenyszimulációs játékában. A kifejezetten erre a platformra kifejlesztett virtuális koncepciótanulmány a játék Vision kategóriájára készült, tisztán elektromos versenyautó. Az egyik leghíresebb szimulátor-versenyjátékhoz (Sim Racing) csatlakozva a Škoda az innováció iránti elkötelezettségét kívánja kifejezni, miközben új célcsoportokat és megjelenési formákat fedezhet fel. Az autógyártó ugyanakkor a játékosközösség azon igényének is megfelel, hogy e népszerű versenyszimulátorban is megtalálhassák a cseh márkát.Tisztelgés a Škoda 1100 OHC Spider előttA virtuális Škoda Vision Gran Turismo tervezői nagyon is valós ihletet merítettek az 1957-es Škoda 1100 OHC Spider versenyautóból, amelyet a Le Mans-i 24 órás versenyre fejlesztettek ki. Oliver Stefani vezetésével a Škoda Design csapata látványos, nyitott együléses autót alkotott, olyan újszerű megoldásokkal kombinálva a legendás 1100 OHC dizájnelemeit, mint például az osztott hátsó szárny. Mindemellett a Škoda Vision Gran Turismo a Škoda elkövetkező elektromos modelljei új, Modern Solid formatervezési nyelvezetének számos vonását is hordozza, köztük a T-alakú fényszórókkal és karosszériája matt Felfedező-zöld színével. A 800 kilowatt* együttes teljesítménnyel és 1020 newtonméter rendszer-forgatónyomatékkal, valamint összkerékhajtással szolgáló összesen négy elektromos motor, illetve az aktív aerodinamika mindenfajta pályakörülmények között kivételes menetteljesítményeket biztosít.Határozott vonalak, hangsúlyos élek, aktív aerodinamika és két színváltozatAlacsony, megnyújtott karosszériája különösen modern és futurisztikus megjelenést kölcsönöz a Škoda Vision Gran Turismo számára. A koncepciótanulmány lendületesen elegáns és dinamikus külsejét markánsan meghúzott vonalak és egyértelműen meghatározott élek jellemzik. Aktív aerodinamikai komponensei – például a Škoda alkotta, feltűnő és osztott kialakítású hátsó szárny – dinamikusan alkalmazkodnak a pillanatnyi menetkörülményekhez, kiemelkedő irányíthatósági tulajdonságokat, illetve a négy elektromos motorral közösen a teljesítmény és a hatékonyság ideális együttesét kínálva. A játékosok kétféle fényezéssel választhatják Škoda Vision Gran Turismo versenyautójukat. Az egyik a nagyhírű Škoda 130 RS versenygépet idézi, amellyel kettős győzelmet ünnepelhettek kategóriájában az 1977-es Monte Carlo Ralin, míg a másik azon emblematikus Škoda Vision 7S koncepciómodell matt Felfedező-zöld árnyalata, amellyel a márka új Modern Solid formai nyelvezete is bemutatkozott.Középpontban a pilótaA Škoda Vision Gran Turismo vezetője a minimalista stílusú, digitális cockpit közepén ül, akárcsak a nyitott formula-versenyautókban. Az ergonomikusan a vezető testéhez alakított, állítható verseny-kagylóülés tekinteteket vonzó, Narancsvörös árnyalatú hatpontos biztonsági övvel egészül ki. A futurisztikus stílusú szénszálerősítésű műanyag (karbon) kormánykerék karimája alul és felül is egyenesített kialakítású, s olyan szakértő játékosokkal együttműködve tervezték, akik már sok éve a Gran Turismo mezőnyében versenyeznek. A teljes Ember-gép interfész (HMI) és a három egyénileg konfigurálható gombbal kialakított gombalapú vezérlési koncepció egyaránt a professzionális gamer-kormánykerekeken alapul. A volán felett, közvetlenül a vezető látóterében kristálykő-alakzatban jelenik meg a teljesítménymérő műszer (Powermeter). A vezetőtér képernyője nemcsak a sebességet, az éppen választott menetüzemmódot és az akkumulátor töltöttségi szintjét jeleníti meg, hanem visszapillantó tükörként is szolgálva a jármű mögötti területet is folyamatosan mutatja. Mindemellett fedélzeti távolságérzékelők figyelmeztetik a vezetőt a többi jármű közelségére, hatékonyan csökkentve az oldalirányú ütközéseket.Meggyőző teljesítmény, hang és menetdinamikai képességekA hatékonyság és a kiemelkedő menetdinamikai képességek jegyében született jármű mindössze 1300 kilogrammot nyom, közel 1,95 méter széles, mindössze 94,9 centiméter magas és mintegy 4,41 méter hosszú. A 87 kWh energiatároló képességű lítiumion-akkumulátorral táplált összesen négy elektromos motor igazán meggyőző vonóerőt produkál. Az állandómágnes-gerjesztésű, szénkefe nélküli elektromos szinkronmotorok az első és a hátsó tengelyen elhelyezett egy-egy ikeregységként működnek. Mindegyik motort 200 kilowatt teljesítmény és percenként 25 ezres maximális fordulatszám jellemzi, így együttesen tekintélyes, 800 kilowatt* rendszerteljesítményt állíthatnak elő. Az 1020 newtonméter maximális rendszer-forgatónyomaték már egyfokozatú áthajtóművön keresztül is harmonikus gyorsítást tesz lehetővé. Az összkerékhajtás a kedvezőbb kanyarbeli menetteljesítmények jegyében aktívan optimalizálja a tengelyek közötti forgatónyomaték-eloszlást, így gondoskodik a vezetés érzékeny járműreakciók jellemezte élményéről. A kiemelkedő menetdinamikai képességek alapjául a Formula E sorozatban alkalmazott megoldásokhoz hasonló, nyomórudas független kerékfelfüggesztések szolgálnak, amelyek nagy sebességnél tovább javítják a stabilitást, emellett mérséklik a karosszéria oldalirányú dőléseit és a jármű tömegközéppontja is alacsonyabbra kerülhetett. A Škoda Vision Gran Turismo dinamikus hangja a Škoda fejlesztői és formatervezői csapatának egyedi alkotása.Versenyzés évtizedeken át: a Gran Turismo korszakokon és stílusokon átívelő, változatos járműflottájaA Gran Turismo versenyszimulációs videojáték-sorozatot a Polyphony Digital fejlesztette ki. A PlayStation rendszerekre készült Gran Turismo játékok valós autók licenc alatti reprodukcióiként megalkotott járművei széles skálán imitálják az egyes modellek megjelenését és menetteljesítményeit. A Gran Turismo 7 több mint 60 autógyártó bő 400 modelljét kínálja, a jól ismert sorozatgyártású modellektől egészen a különböző évtizedek, kategóriák és versenysorozatok legendás, ritka versenygépeinek palettájáig, valamint prototípusok széles választékáig. Minden autót aprólékos munkával alkottak újra a játék számára.
Tágas belső tér, három akkumulátorméret, több mint 560 km-es hatótáv és versenyképes ár. A Škoda Elroq, az új elektromos SUV új fejezetet kezd a megfizethető e-mobilitásban.Az Elroq az első Škoda autó, amely teljes mértékben beépítette az ún. "Modern Solid" formanyelvet . A vásárlók először láthatják például az új Tech-Deck Face hűtőrácsot, amely a hagyományos Škoda hűtőrács minimalista evolúciója, vagy a Škoda feliratot, amely a motorháztetőn vagy a kormányon található eredeti kerek logót váltja fel.„A Škoda Elroq az első BEV-modellünk a kompakt SUV-kategóriában, amely a leggyorsabban növekvő és legnépszerűbb alszegmens Európában. Az akkumulátorméretek széles választéka és a kiváló légellenállási együttható több mint 560 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. Az alapfelszereltség csomagja kiterjedt, és számos korszerű asszisztensi rendszert tartalmaz” – mondja Klaus Zellmer, a Škoda vezérigazgatója.Az elektromos kompakt SUV másik fontos jellemzője a praktikum. Az Elroq tehát az eddigi Škoda elektromos autók közül a leghosszabb hatótávot kínálja , ennek ellenére megfizethető áron lesz elérhető, ami azt jelenti, hogy sok piacon nem kerül többe, mint belsőégésű motoros testvére, a Karoq. A kiválasztott európai piacokon az ár 33 000 euró körül kezdődik.Vessen egy pillantást az Elroq premierjének legfontosabb eseményeire:Škoda Elroq PREMIERNagy hatótáv, gyors töltésA nagyobb Enyaq-hoz hasonlóan az Elroq is a MEB platformon alapul , így a bevált technológia előnyeit élvezi. Három akkumulátorkapacitás (55, 63 és 82 kWh), és összesen négy változata lesz a modellnek: az Elroq 50 a legkisebb akkumulátorral és egy 125 kW-os villanymotorral, az Elroq 60 közepes kapacitású akkumulátorral és 150 kW-os. , és két változat a legnagyobb akkumulátorral. Az Elroq 85 hátsókerék-hajtású lesz, mint a kisebb akkumulátorváltozatok, de teljesítménye 210 kW, az Elroq 85x összkerékhajtású változata pedig 2025-ben érkezik.Ezek a legerősebb változatok egy feltöltéssel több mint 560 kilométeres hatótávolsággal és 180 km/órás végsebességgel büszkélkedhetnek. Más változatok maximális sebessége 160 km/óra, hatótávolsága pedig több mint 400 km (Elroq 60) vagy 370 km (Elroq 50) feletti egy töltéssel . Természetesen mindezt WLTP módban. A töltési kapacitása is kiváló, maximum 175 kW-tal, így a legnagyobb akkumulátorral szerelt változat mindössze 28 perc alatt tölthető fel 10%-ról 80%-ra. Az Elroq 60 és Elroq 50 modellek maximális töltési kapacitása 165, illetve 145 kW, és 10%-ról 80%-ra töltődik kevesebb mint 24 perc (50) és kevesebb, mint 25 perc (60) alatt.Az egyik tényező, amely segíti az új Škoda kompakt elektromos SUV-t a nagy hatótávolság elérésében, a kifinomult aerodinamika, mindössze 0,26-os ac d légellenállási együtthatóval. Az új Tech-Deck arcmaszk mellett az Elroq a „négyszemű” fényszórógrafika újratervezését is magával hozza. Ezúttal vízszintes elrendezésűek, mindig LED technológiát használnak (opcionálisan fejlett LED Matrix), és modern lapos, szinte kétdimenziós megjelenésűek. Az exkluzív bevezető First Edition-nél alapfelszereltségként a LED Matrix fényszórók érkeznek, különlegessége pedig a két fényszórócsoportot a motorháztető felett összekötő Light Band lesz. Később ez a funkció opcióként elérhető lesz más burkolatokon is.Tér és fenntarthatóságBelül a Škoda Elroq minimalista megjelenést kölcsönzött a fenntartható anyagokkal kombinálva. A belső felületek széles választéka lesz elérhető. Az alap Studio felszereltségi szint a fekete és a szövet kárpitozásra helyezi a hangsúlyt, míg a Loft változatban az antracitszürke kárpit mohazöld varrással van kihangsúlyozva, az ülések pedig műbőr és sötétkék RecyTitan szövet kombinációjával készültek . A RecyTitan 78%-ban újrahasznosított PET-et és 6%-ban újrahasznosított ruházati szálakat tartalmaz . A Lodge TechnoFil anyagot használ szürke műbőrrel kombinálva. Szemet gyönyörködtető narancssárga varrások és egyéb narancssárga részletek találhatók, beleértve a biztonsági öveket is. A TechnoFil 75% újrahasznosított ECONYL szál és 25% poliészter kombinációja . A Lodge TechnoFil anyagot használ szürke műbőrrel kombinálva. Szemet gyönyörködtető narancssárga varrások és egyéb narancssárga részletek találhatók, beleértve a biztonsági öveket is. A TechnoFil 75% újrahasznosított ECONYL szál és 25% poliészter kombinációja . A csomagtér 470 literes, a lehajtott ülések pedig 1580 literesek.Az Elroq élvonalbeli fedélzeti elektronikát kínál, amelyet a 13 hüvelykes infotainment kijelző ural, új felhasználói felülettel. Mondanunk sem kell, hogy az asszisztens rendszerek és csatlakozási funkciók széles skálája áll rendelkezésre, de vannak kiemelkedő újdonságok is, mint például a Laura hangasszisztens a ChatGPT-re mutató hivatkozással és a MyŠkoda alkalmazáson keresztüli távoli parkolás lehetősége . A járműtöltés távvezérlésére is lehetőség van. Az Elroq-kal együtt rendelhető új Škoda wallbox egy speciális üzemmódot tartalmaz a saját napelemes otthonok számára.Saját 3D ElroqOtthon is lehet egy új Škoda Elroq elektromos SUV a palástján – mindenki, akinek van 3D nyomtatója, kinyomtathatja az autó 1:24 vagy 1:43 méretarányú modelljét a printables.com -tal közös projektnek köszönhetően . A projekt része a Škodaverse kezdeményezésnek, amely az új technológiák feltárásán, a digitális és a fizikai világ közötti határvonalak feszegetésén, valamint az ügyfelekkel és közösségekkel való közös alkotáson alapul.
A Volkswagen Haszonjárművek bemutatja az első konkrét részleteket a hetedik generációs Transporterről, valamint felvillant egy különösen jellegzetes és sokoldalú változatot: a Panamericát. „A Transporter kezdetektől fogva, mindegyik generációján át robusztus és praktikus jármű volt. És ezt a legszebb formájában éri el. Ezért vált ikonikussá. A hetedik Transporterrel sikerült egy újabb járművet létrehoznunk, amely tökéletesen megfelel ezeknek a kritériumoknak - robusztus kialakítás és rendkívül esztétikus formaterv jellemzi. Zökkenőmentesen követi a klasszikus Bulli DNS-ét, de szisztematikusan továbbfejlesztettük a formatervet - ahogyan ezt az új PanAmericana is tökéletesen mutatja" - mondja Albert Kirzinger, a Volkswagen Haszonjárművek vezető formatervezője. Kirzinger hozzátette: „Már a legelső PanAmericana – amely a T5-ön alapult – azt a benyomást keltette, hogy nincs még egy jármű, ami a közelébe érhet. Ez a báj és vagányság az új PanAmericana részleteiben is tükröződik.”Stílusos praktikum: "Az új Transporter egyesíti a magasfokú használhatóságot a Volkswagen jellegzetesen letisztult és ikonikus stílusával. Nemcsak a jármű általános vonalvezetése, hanem az egyes elemei is a termékcsalád jellegzetes vonásaivá váltak" - mondta Albert Kirzinger.Ide sorolhatók a keréktárcsák, a fényszórók és a hátsó lámpatestek. A vezető tervező hozzátette: "Még az olyan apró részletekben, mint az oldalsó küszöb betétek vagy a kerékjárat-szélesítések is ez a robosztusság és esztétikum érhető tetten, mely idővel a Transporter védjegyévé vált. Az új PanAmericana oldalain található terepjárós-applikációk nagyszerűen megtestesítik mindezt: Hasznosak, mert védik a karosszériát. Esztétikusak, mert kialakításuk letisztult és precíz. És láthatóan különlegesebbé teszik a PanAmericana formatervét, mivel tovább hangsúlyozzák ennek a világjáróknak épített furgonnak a terepjáró jellegét és robusztusságát. Albert Kirzinger elmondta: "A robusztusság és a letisztult dizájn ötvözete számunkra értéket jelent, és a hetedik Transporter-generáció minden elemében tetten érhető."Ikonikus forma: A Transporter és a Volkswagen feltűnő részleteinek másik példája az új 19 colos "Indianapolis" könnyűfém keréktárcsa. A PanAmericana alapfelszerelésként ezzel a 19 colos keréktárcsával kerül forgalomba, amely első a sorozat történetében. A prémium kivitelű keréktárcsa csiszolt koszorúval és fekete küllőkkel rendelkezik. Kirzinger szerint "még ha el is takarnánk a keréktárcsán lévő VW-jelvényt, az Indianapolis keréktárcsa tiszta, ikonikus dizájnjának köszönhetően akkor is felismerhető lenne, hogy egy Transporter és egy Volkswagen kerekéről van szó."Arc a tömegben: "A fényszórók és a hátsó lámpatestek régóta többet jelentenek egyszerű fényforrásoknál. Már az első Transporter is kerek fényszórókkal rendelkezett, amelyek olyan hatást keltettek, mintha a haszongépjárműnek szemei lennének, arcot adva az orr-résznek. Az új Transporter is összetéveszthetetlen arccal rendelkezik - és ez ismét a markáns lámpatest-kialakításnak köszönhető" - magyarázza Albert Kirzinger. A Panamerica alapfelszerelésként csúcskategóriás új LED fényszórókkal kerül forgalomba. Ugyanakkor az alapváltozatok is LED fényszórókkal lesznek felszerelve. A Panamerica új LED-es hátsó lámpatestei is első ránézésre elárulják, hogy egy Transporterről van szó.Az új lámpakialakításnak további jelentősége is van: Azt szimbolizálja, hogy a Volkswagen Haszonjárművek a Transportert a technológia jövőjébe helyezte. Hiszen nem csak a lámpák elektromosak, hanem a Volkswagen Haszonjárművek új Transporterének hajtásrendszere is igény szerint villamosítható.
Már rendelhető az új Crafter modell, amelynek az első járművei már nyáron elérhetők lesznek a márkakereskedéseknél. Az átfogóbb biztonsági rendszer és a mindennapi munkát megkönnyíteni hivatott kényelmi funkciók ellenére, az új Crafter továbbra is az elődjével megegyező áron lesz elérhető.A Volkswagen Haszonjárművek új szintekre emeli nagy furgonját - a Craftert. A nagy sikerű termékcsalád átfogó technikai megújuláson esett át. Ezek közé tartozik a szabadon álló képernyővel rendelkező új infotainment rendszer, valamint a digitális műszeregységgel kombinált, alapfelszereltség részét képző multifunkcionális kormánykerék. Könnyű használhatóság, csúcstechnológiás appok és nagyfokú személyre szabhatóság jellemzi. Ezen felül, választhatóan tartalmazza a ChatGPT integrációval ellátott digitális IDA virtuális hangvezérlést is. Számos új elektronikus vezérlő is helyet kapott, mint az Auto Hold funkcióval ellátott elektronikus parkolófék, az opcionális nyolcfokozatú automata sebességváltóhoz tartozó fokozatválasztó kapcsoló, a fényfunkciók, a gombpanelekkel ellátott középkonzol, valamint az összes szellőző vezérlése.Az új standard és opcionális vezetéstámogató rendszerek választéka új szintre emeli a Crafter termékcsaládot. Mostantól alapfelszereltségként mindig útitársa lesz a Front Assist (járókelő és kerékpáros észlelést is magába foglaló Front Assist vészfékasszisztens), a sávtartó automatika (sávtartó rendszer), a közlekedési táblák felismerő rendszere, a sebességkorlátozó, valamint a hátsó akusztikus parkolássegítő rendszer. Most először a Travel Assist vezetéstámogató rendszer is opcionálisan elérhető lesz a Crafterhez. Ez a rendszer kombinálja a sávtartó automatikát, az automatikusan gyorsító és fékező adaptív sebességtartó automatikával (ACC). Ez lényegesen megnöveli a kényelmet és biztonságot, ami kifejezetten jól jön egy hosszabb munkanap alkalmával. A Crafter most már a Travel Assist vezetéstámogató rendszerrel kombinált Emergency Assist vészhelyzeti asszisztenssel (automatikus fékezőrendszer és az út széléig történő manőverezés megállásig) is elérhető. A 3,5 tonna (N2) össztömeget meghaladó Crafter új alapfunkciója a holttérfigyelő rendszer, amely városi forgalomban figyelmezteti járművezetőt, ha gyalogosok, biciklisek vagy motorosok kerülnek az autó holtterébe (0-30 km/óra). Szintén a 3,5 tonna össztömeget meghaladó modellek új alapfunkciója az elindulást segítő információs rendszer (induláskor értesíti a járművezetőt, ha gyalogosok tartózkodnak a Crafter előtt). Ez a rendszer opcionálisan megrendelhető a legfeljebb 3,5 tonna (N1) össztömegű járművekhez is.Az előrendelés kezdetén kétfajta, 103 vagy 130 kilowatt teljesítményű TDI motorral, első- vagy 4Motion összkerék-meghajtású és hatfokozatú kézi vagy 8 fokozatú automata sebességváltóval rendelkező Crafter lesz elérhető, 3 vagy 3,5 tonna, illetve akár 5-5,5t össztömegű kivitelben. A következő hónapokban további hajtásvariánsok is elérhetők lesznek hátsókerék-meghajtással. A jelenleg elérhető karosszéria változatok közé tartozik a normál tetős és két magas tetős változatú, két tengelytávú és három járműhosszú (6,0-7,4 méterig) furgon, valamint a szimpla- és duplafülkés, lehajtható oldalfalú platós és alváz modellek. Az elődjéhez híven, a Crafter is széles választékban kínál karosszéria típusokat: a zárt terű furgonoktól kezdve, a szimpla- és duplafülkés platós modelleken keresztül szinte bármilyen egyedi felépítmény elérhető az aludobozos, hűtős vagy billenőplatós járművekig.Az új Crafter induló listaára nettó 11.753.000 Ft, mely megegyezik az elődmodell árával, így a megújult külső és belső designt, valamint a jelentősen megemelt alapfelszereltséget az ügyfelek felár nélkül érhetik el mostantól a márkakereskedésekben.
Az új Enyaq RS Race tanulmánnyal a Škoda Auto új fenntarthatósági lehetőségeket tár fel az autósport terén, miközben tovább erősíti a márka érzelmi vonzerejét. Az Enyaq RS Race új szintet képvisel a Škoda autósportból származó örökségében, és agresszív dizájnját egy hatalmas hátsó szárny teszi még látványosabbá. A tanulmány betekintést nyújt abba, hogyan segíthet felgyorsítani az autósport-technika a dinamikus és fenntartható autóipari jövő felé való elmozdulást. Emellett ideális platformként szolgál a jövő akkumulátoros-elektromos sorozatgyártású járművei számára a legmodernebb elektromos technológiák fejlesztéséhez és szigorú teszteléséhez.Michal Hrabánek, a Škoda Motorsport vezetője kifejtette: "A fenntarthatóság a Škoda Motorsport stratégiájának egyik sarokköve. Már 2021-ben belekóstoltunk az elektromos raliautók világába a Škoda Fabia RE-X1 modellel. Az itt szerzett felismeréseinket és tapasztalatainkat az egyedülálló, új Škoda Enyaq RS Race-ben is felhasználtuk. Ez a lenyűgöző jármű bizonyítja, hogy a Škoda DNS-ébe mélyen beágyazott autósport nemcsak a márka érzelmi hatását erősíti, hanem értékes tapasztalatokkal és technológiákkal járul hozzá a Škoda közeljövőben megjelenő közúti modelljeihez is."Erőteljes koncepcióautó az Enyaq Coupé RS alapjánAz Enyaq RS Race a Škoda Enyaq Coupé RS alapjaira épül. Az összkerékhajtással felszerelt, új Škoda Enyaq RS Race nagyszerűen demonstrálja, hogy a Volkswagen Csoport moduláris elektromos hajtáslánca milyen széleskörű lehetőségeket kínál a teljesítmény tekintetében. Agresszív formatervével az Enyaq RS Race egyúttal igazi figyelemhívó hatással is rendelkezik, jól kihangsúlyozva a márka versenyzéshez és autósporthoz való erős kötődését. Széles útfekvése még stabilabb kezelhetőséget biztosít, míg a látványos hátsó szárny a szükséges leszorítóerőről gondoskodik. A tanulmány célja, hogy a márka gyakorlati ismeretekhez jusson a nagy teljesítményű elektromos járművek konkrét műszaki és formatervezési módosításai révén. Az így nyert tapasztalatok potenciálisan alkalmazhatók a jövőbeli sorozatgyártású modelleken.Daniel Petr, a Škoda Auto vezető tervezője hozzátette: "A Škoda Enyaq RS Race nem egy olyan dizájntanulmány, amely csak papíron létezik; valódi gépkocsi készül majd belőle. Alacsonyabb, szélesebb, könnyebb és legfőképpen dinamikusabb lesz. Így már a kezdetektől fogva egyértelmű volt, hogy a formatervnek agresszívnek kell lennie, erős utalással a versenysportra. Az aerodinamikát tekintve valójában a jelenlegi Škoda Fabia RS Rally2-höz hasonlóra terveztük a formáját. Élesre formázott orr, drámaian kiszélesített sárvédők és egy hatalmas hátsó szárny jellemzi. Gyorsnak tűnik, már papíron is - ebből pedig rossz nem sülhet ki".A Škoda a játékoktól a ralipályákig támogatja a fenntarthatóságot az autósport terénAz Enyaq RS Race a Škoda Motorsport újabb innovatív, akkumulátoros-elektromos koncepciótanulmánya, a nemrég bemutatott Škoda Vision GT után. A 2021-ben bemutatott Škoda Fabia RE-X1 a Škoda Fabia Rally2 evo padlólemezére épült, és egy 860 voltos, 260 kW csúcsteljesítményt nyújtó villanymotorral szerelték fel. Az Osztrák Motorsport Szövetség (ÖAMTC) által elvégzett homologizáció lehetővé tette, hogy a Baumschlager Rallye&Racing csapat részt vehessen az osztrák ralibajnokságban. A nemrégiben bemutatott Vision GT-nél a Škoda teljesen más megközelítést alkalmazott: A látványos, teljesen elektromos egyterű kizárólag a Gran Turismo 7 PlayStation játékhoz készült. Az 1957-es 1100 OHC Spider által inspirált koncepciótanulmánnyal a Škoda a digitális autóversenyzés világában is letette névjegyét.Mindezek a koncepciójárművek alátámasztják a Škoda elkötelezettségét, hogy az autósport terén is előmozdítsa a fenntarthatóságot. A Fabia Rally2 már 100%-ban fenntartható, fosszilis üzemanyagtól mentes üzemanyaggal fut a WRC2-ben, ideális tesztalkalmat biztosítva ahhoz, hogy szélsőséges körülmények között értékeljék a mérnökök az új elektromobilitási innovációk műszaki megvalósíthatóságát, rugalmasságát és tartósságát.További információk az Enyaq RS Race-ről a Škoda Storyboardon találhatók. Ez a videó pedig érdekes betekintést nyújt a projekt fejlődésébe.
A Volkswagen bemutatja az új ID. Buzz GTX modellt: A nagy teljesítményű hajtáslánccal ellátott elektromos Bulli kétféle tengelytávval, kétféle akkumulátormérettel és öt-, hat- vagy hétüléses változatban is rendelkezésre áll majd a jövőben. Továbbá alapfelszerelésként 4MOTION összkerékhajtást kínál majd a minden menethelyzetben optimális vontatási képesség és vonóerő-átadás érdekében. Ezenkívül mindkét GTX modell egyedi dizájnt kap. Az ID. Buzz GTX előértékesítése idén nyáron kezdődik. A Volkswagen idén ismét bővíti a sportos GTX modelljeinek kínálatát az ID.3, ID.4, ID.5 és ID. 7 Tourer mellett.Az új ID. Buzz GTX – minden idők legerősebb Bulli modellje. Elektromos összkerékhajtás: Az új ID. Buzz GTX két villanymotorral rendelkezik - a kettő együtt eredményezi az összkerékhajtást. A GTX modellek legnagyobb sebességét elektronikusan 160 km/h-ra korlátozzák. A villanymotorokat kétféle méretű akkumulátorok látják el energiával, amelyek 26 perc alatt tölthetők fel 10-ről 80 százalékosra egyenáramú gyorstöltő állomásokon legfeljebb 185 kW vagy 200 kW maximális töltőteljesítmény mellett.GTX vontatási kapacitás: A nagy teljesítménynek és a 4MOTION hajtásrendszernek köszönhetően az ID. Buzz GTX nagyobb megengedett vontatmánytömeget kínál: a normál tengelytávú változat könnyedén vontathat akár 1800 kg-ot is (fékezett utánfutó, 8 százalékos emelkedő), míg a hosszú tengelytávú ID. Buzz GTX legnagyobb vontatási kapacitása 1600 kg. Ezáltal 800 kg-mal, illetve 600 kg-mal nőtt a legnagyobb megengedett vontatmánytömeg. A 4MOTION rendszer kiváló vonóerő-átadási képessége különösen előnyös, amikor nedves vagy laza talajon kell utánfutót vontatni. Az új ID. Buzz GTX ezért ideális vontatójármű - például csónak- vagy motorszállító utánfutókhoz, amelyeket gyakran mozgatnak csúszós útfelületen.GTX külső megjelenés: Az ID. Buzz GTX modellt egyedi orrkialakítás jellemzi. A fekete, méhsejt mintázatú levegőbeömlő ráccsal ellátott, GTX stílusú lökhárító és az új oldalsó légterelő elemek szintén hozzájárulnak a dinamikus és jellegzetes megjelenéshez. Az új nappali menetfényeket a lökhárítóba építették. Minden fekete karosszériaelem, mint például az új levegőbeömlő rács, a légterelők, a GTX felirat és a külső tükörházak, magasfényű fekete kivitelűek. Emellett a Solna 20 colos könnyűfém keréktárcsák is az ID. Buzz GTX modell alapfelszerelései. A GTX kínálatát két új feláras 21 colos könnyűfém keréktárcsa egészíti ki5. Minden esetben alapfelszerelés az IQ.LIGHT LED-Matrix fényszóró. Az új cseresznye piros fényezés kizárólag az ID. Buzz GTX modell kínálatában szerepel. Ez a szín önálló fényezésként és opcionálisan a Mono Silver ezüstmetál színnel együtt kétszínű fényezésként is rendelhető5 (Bicolor)GTX belsőtér: A Volkswagen a belsőtér felszereltségét is egyedivé tette. A sötét árnyalatok a legerősebb ID. Buzz sportos karakterét hangsúlyozzák. Például a típus kínálatában egyedül a két ID. Buzz GTX változat kap fekete tetőkárpitot. Az ülések szintén a jellegzetes GTX dizájnt képviselik. Az első sorban elektromosan állítható, memóriafunkciós komfortülések találhatók. Az üléskárpitok fekete ArtVelours Eco mikropolár anyagból, új gyémánt rácsos mintázattal, piros kontrasztvarrással és piros szegéllyel készülnek. A multifunkciós kormánykerék jellegzetessége a piros keresztöltés, amelyet a középső küllőn piros betétek és egy krómozott GTX felirat varázsol még kifinomultabbá.GTX utastér: A normál tengelytávú ID. Buzz GTX ötüléses kivitelében 40:60 arányban osztható a háromszemélyes üléspad a második sorban (2/3), míg a hatüléses változatában a második és a harmadik sorban is két-két különálló ülés található (2/2/2). A hosszú tengelytávú ID. Buzz GTX szintén készül ötülésesként háromszemélyes üléspaddal (2/3) és hatülésesként5 (2/2/2). Ám ez a változat hétülésesként is elérhető lesz egy háromszemélyes üléspaddal a második sorban és két különálló üléssel a harmadik sorban (2/3/2). Modelltől függően a második sor ülései hosszirányban 150 milliméteres (normál tengelytáv) vagy 200 milliméteres tartományban (hosszú tengelytáv) állíthatók.GTX csomagtér: Az ID. Buzz GTX (normál tengelytáv) csomagterének térfogata ötülésesként 1121 liter (a hátsó üléstámlák felső pereméig rakodva) és 2123 liter (hátsó üléspad ledöntve, az első üléstámlák felső pereméig rakodva) között változik. A nyújtott ID. Buzz GTX még tágasabb: a második üléssor háttámláinak felső pereméig rakodva 1340 literes befogadóképességet kínál. Ha a hosszú ID. Buzz GTX modellt az első üléssorig rakodják, akkor a csomagtér térfogata 2469 literre nő. Ha heten utaznak a járműben, még akkor is 306 liternyi poggyásztér áll rendelkezésre a harmadik üléssor mögött a hosszú GTX esetében. Üléselrendezéstől függően mindkét ID. Buzz GTX modell felszerelhető hosszú vagy rövid Multiflexboardl (két összehajtható rekeszt is tartalmaz). A Multiflex board egy második rakszintet, a hátsó ülések ledöntésével pedig sík rakodófelületet hoz létre.Új hardver és szoftver, plusz ChatGPT: A GTX modellekkel együtt egy jelentős hardveres és szoftveres frissítés is megjelenik a típus kínálatában. Újdonság a Head-up display, vagyis szélvédőre vetített kijelzés (extrafelszerelés), valamint az új generációs információs és szórakoztatórendszer (alapfelszerelés) új gyorsabb menürendszerrel és grafikával. A rendszer érintőképernyője 12,0 col helyett mostantól 12,9 col méretű (33 cm képátló 30 cm helyett). Szintén újdonság a megvilágított érintősáv a hőmérséklet- és a hangerőszabályzáshoz. Az új IDA hangvezérlés természetes hangutasításokkal működtethető. (jelenleg magyarul még nem tud a rendszer) Ez nemcsak számos járműfunkció vezérlését teszi lehetővé, hanem általános ismeretekkel kapcsolatos kérdésekre is választ ad az olyan adatbázisokhoz való hozzáféréssel az online kapcsolat segítségével, mint a Wikipedia. Az innovatív IDA hangvezérlés további jellemzője a ChatGPT integrálása (MI/mesterséges intelligencia). (későbbi időponttól elérhető) További újdonság a Wellness alkalmazás, amely előre beállított programok használatával állít be számos járműfunkciót vezetés vagy töltés közben a közérzet javítására. (zene, fények stb.) Szintén új a kiszálláskor figyelmeztető rendszer, amely az ajtó kinyitásakor figyelmeztet a hátulról közeledő gépjárművekre, illetve kerékpárosokra.Új idők Samba Bus modellje: Mostantól a hosszú tengelytávú ID. Buzz extrafelszerelésként elektro kromatikus panorámatetővel is elérhető lesz. A többrétegű "okosüveg" beépített folyadékkristályos fóliával készül, így elektronikusan kapcsolható, hogy átlátszó vagy csak áttetsző legyen. A Volkswagen járművekben valaha használt legnagyobb panorámatető a legendás Samba Bus emlékeit éleszti fel és a veterán jármű jellegzetes tetőablakait a jelenbe ülteti át.GTX koncepció: A teljesen elektromos ID. sorozat legsportosabb modelljei 2021 óta a GTX emblémát viselik - a VW GTI, GTD vagy GTE jelöléssel ellátott dinamikus modelljei alapján. Az új ID. Buzz GTX modellel együtt hamarosan már összesen öt ID. modellt tartalmaz a GTX-kínálat.További tájékoztatás és képanyagok a következő weboldalon találhatók: www.vwn-presse.de
Amikor a kicsi naggyá lesz: a Škoda AUTO közzétette tisztán elektromos, akkumulátorhajtású (BEV), városi SUV-crossover modelljének nevét, valamint az újdonságra első betekintést kínáló dizájntanulmányát. A 2025-ben bemutatkozó Škoda Epiq mintegy 25 ezer euróba kerül majd, és 4,1 méteres hosszúságával tágas belteret és akár 490 literes csomagtartót kínál. Az újdonság már teljes egészében, azaz kívül és belül is az új, erőteljes, funkcionális és autentikus Modern Solid formai nyelvezet jegyében készül majd, amit új technológiákkal és asszisztens-megoldásokkal harmonikus digitális élmény tesz teljessé.Klaus Zellmer, a Škoda AUTO vezérigazgatója így fogalmazott: „Az érkező Škoda Epiq sokat kínál majd vonzó áron, és kompakt külső méretek mellett is tágas belső térrel. Ügyfeleink választási lehetőségeket szeretnének, ezért e népszerű piaci szegmens felé is bővítjük egyre növekvő elektromos mobilitási portfóliónkat. Remélem, már ezek az első dizájnelőzetesek is jól mutatják, hogy az Epiq modern formavilágával, mindennapos használatra kiválóan alkalmas hatótávjával és felhasználóbarát technikáival tűnik majd ki – s teszi mindezt megfizethető áron.”4,1 méteres hosszúság, több mint 400 kilométer elektromos hatótáv és akár 490 literes csomagtartóA Škoda új digitális dizájntanulmánya a jövőbeni sorozatgyártású modell legfontosabb megoldásait és jellemzőit emeli ki. 4,1 méteres hosszúságával a Škoda Epiq városi SUV-crossover öt személy számára is bőséges helyet és akár 490 literes csomagtartót kínál, 25 ezer euró körüli alapárával pedig tökéletes választás lehet az elektromos mobilitás területére újonnan lépő ügyfelek számára. Az újdonság már teljes egészében, azaz kívül és belül is az új és erőteljes Modern Solid formai nyelvezet jegyében készül, miközben több mint 400 kilométer maximális elektromos hatótávot kínálhat.Oliver Stefani, a Škoda Design vezetője kiemelte: „Új formatervezési nyelvezetünk, a Modern Solid a modernitás új szintjét képviseli. Az intelligens funkcionalitás és praktikum harmonikus egyensúlyt alkot a vonzó és újszerű megjelenéssel, illetve a hosszú távú fenntarthatóság iránti megközelítésünkkel. A Škoda Epiq dizájntanulmány tökéletesen testesíti meg az új formai nyelvezet minden alapvető jellemzőjét.”Modern Solid – erőteljes, funkcionális, autentikus dizájn értelmezi újra a klasszikus Škoda-tulajdonságokatAz új Modern Solid formai nyelvezet a robusztus, funkcionális és autentikus jellemzők ötvözete. A Škoda Epiq dizájntanulmány szoborszerűen plasztikus motorházfedelén már az új „Škoda” felirat látható. A fényes fekete Tech-Deck Face a jól ismert Škoda-hűtőrács modern interpretációja, és olyan elektromos berendezéseket foglal magában, mint a távolságérzékelő radar és az első kamera. A Tech-Deck Face motívumát a nappali menetfény és az irányjelzők kettős funkciójú, T-alakú LED-alakzatai fogják közre, míg a fényszórók egy alsó, másodlagos pozícióban kaptak helyet. Utóbbiak fénymoduljait kubista ihletésű dizájn és Matrix-LED technika jellemzi. A robusztus első lökhárítón Unique-sötétkróm árnyalatú, feltűnő légterelő idom húzódik. Az oldalnézetet magasan ívelő, lendületes tornádóvonal határozza meg, amely vizuálisan az utastér üvegezett részét („üvegház”) választja el a karosszéria további részétől, határozottan kiemelve az autó erőteljes vállövét. Alatta a feltűnő burkolatú sárvédők aerodinamikailag optimalizált kerekeknek adnak helyet. Az alacsonyan ívelő, enyhén ereszkedő tetővonal az optimális aerodinamikai tulajdonságok jegyében tetőlégterelőben zárul. A farkialakítást szintén robusztus lökhárító, a csomagtérajtón pedig Unique-sötétkróm árnyalatú „Škoda” felirat jellemzi. A Škoda Epic dizájntanulmány minimalista megjelenését a világos tónusú matt Holdfehér metálfényezés is hangsúlyozza. A tetősíneken és a könnyűfém keréktárcsákon, valamint az első és hátsó lökhárítón Élénknarancs részletek alkotnak látványos kontrasztot.Minimalista, funkcionális beltér és új technikákA Škoda Epiq az első sorozatgyártású modellként készülhet majd minimalista Modern Solid stílusú belső térrel, amely a tartós, praktikus és hosszú távon fenntartható előállítású anyagokra összpontosít. A szabadon lebegő hatást keltő középkonzolban kialakított, nyitott tárolórekeszben vezeték nélküli mobiltelefon-töltő áll rendelkezésre, emellett további Simply Clever rekeszek szolgálnak még több tárolási lehetőséggel. A csomagtartóban szintén felfedezhetők a márkára jellemző Simply Clever részletek, például a szatyorakasztók, a cargo-elemek, a rögzítőszemek és a padló alatti rejtett rekesz formájában. A kétküllős kormánykeréken az új „Škoda” felirat, valamint a legfontosabb funkciók menet közbeni vezérlésére fizikai gombok, illetve Élénknarancs jelölésű, tapintható görgetők tűnnek fel. A mobil digitális kulcs az autóval folytatott sokféle interakciót tesz lehetővé az ügyfél mobil okoseszközén keresztül, ezzel is hozzájárulva a színvonalas digitális felhasználói élményhez. A Škoda ezzel következetesen ügyfélközpontú „Mobile First” megközelítését hangsúlyozza, amely az autósok mindennapjainak könnyítését szolgálja. A Škoda Epiq a kétirányú töltést is támogatja, egyfajta „gördülő energiatárolóvá” alakítva az autót, amely az ügyfél otthoni hálózatába vagy egyéb elektromos készülékeibe táplálva bocsáthatja rendelkezésre elektromos energiáját.Találó név a Škoda történetének epikus mérföldköve számáraA Škoda Epiq mérföldkő lesz a Škoda történetében, amit jellegzetes és könnyen megjegyezhető nevével is hangsúlyoz. E név tökéletesen illeszkedik a Škoda tisztán elektromos SUV-modelljeinek nomenklatúrájába: elején az „E” betű akkumulátorhajtású Škoda modellt jelöl, míg a „Q” a végén a márka SUV-családjának tagjaként azonosítja. Az Epiq az ógörög „epos” szóból származik, amely „szót” vagy „verset”, de akár „történetet” vagy „költeményt” is jelenthet, s olyan pozitív asszociációkat ébreszt, mint a csodálatos, a nagyszerű, a rendkívüli és a figyelemreméltó. Ötletes megoldásaival és magasfokú sokoldalúságával a Škoda Epiq egyaránt kielégítheti a családközpontú és a lifestyle-orientált vásárlók igényeit. A városi SUV-crossover modell Pamplonában (Spanyolország) készül majd, a Volkswagen Core márkacsoportja képviselőinek, azaz a Škoda, a Cupra és a Volkswagen márkák közös fejlesztési és gyártási projektjeként. A Škoda AUTO elkötelezett, hogy több milliárd eurót invesztáljon az elektromos mobilitás felé zajló átalakulásába az elkövetkező évek során. Az akkumulátorhajtású Škoda Elroq kompakt-SUV a tisztán elektromos modellek közelgő offenzívájának első tagjaként tarthatja még idén premierjét.
Jelentős növekedést ért el járműkiszállításaiban 2023 folyamán a Škoda AUTO, az összesen 866 800 darabos volumen tekintélyes, 18,5 százalékos bővülést jelent a megelőző évhez képest. 157 800 kiszállított járművel (+17,6 százalék) továbbra is Németország a márka legnagyobb piaca, emellett 87 800 kiszállítással (+23,4 százalék) a Škoda AUTO hazai piacán, Csehországban is kedvező eredményt ért el. A legintenzívebb növekedést Németországban, az Egyesült Királyságban és a Cseh Köztársaságban könyvelhették el. A számos európai piacon a legkelendőbb elektromos autók közé tartozó, tisztán elektromos Enyaq-család 81 700 eladott járművel (+52,1 százalék) új éves rekordot állított fel bemutatkozása óta. Mindezeken túl a márka 2023 második félévi vietnami és a kazahsztáni piaci megjelenésével a Škoda AUTO szisztematikusan folytatja nemzetközi terjeszkedési stratégiáját.Klaus Zellmer, a Škoda AUTO vezérigazgatója hangsúlyozta: "Ügyfeleink döntöttek, és igazán hálás vagyok a Škoda márkába vetett bizalmukért. Az autóinkat tervező, gyártó és értékesítő szakemberek kemény munkája és elhivatottsága az elmúlt év minden gazdasági és piaci kihívása ellenére is meggyőző eredményt hozott 2023-as kiszállításainkban. A modellkínálatunk iránti növekvő kereslet jól igazolja stratégiánkat, amely szerint a belsőégésű, tisztán elektromos és hibrid hajtásrendszerek közötti választás lehetőségét kínáljuk ügyfeleinknek az elektromos mobilitásra zajló átállás során. Az év folyamán érkező Elroq az első lesz hat új tisztán elektromos modellcsaládunk közül. Üzleti modellünk robusztus, mindeközben éberen figyelünk a kiszámíthatatlan globális piac új kihívásaira. Továbbra is ügyfeleink kívánságaira és igényeire, valamint kapacitásunk folyamatos növelésére összpontosítunk, hogy gyorsan reagálhassunk a piaci körülményekre. Mindemellett munkavállalóink állandó képzésébe is invesztálunk, ezzel is biztosítva a Škoda AUTO jövőjét."Martin Jahn, a Škoda AUTO igazgatótanácsának értékesítés és a marketing területeiért felelős tagja hozzátette: "A Škoda AUTO tavaly jelentős, 18,5 százalékos növekedést ért el globális ügyfélkiszállításaiban, ami plusz 135 500 autót jelent a 2022-es évhez viszonyítva. Európa továbbra is egyik kulcsfontosságú piacunk, amelynek nyugati régióiban 27,4 százalékos növekedést könyvelhettünk el, bebiztosítva a vezető márkák között elért hetedik helyünket. Az élen figyelemreméltó, 23 600 darabos éves növekedéssel Németország áll, majd az Egyesült Királyság és Cseh Köztársaság következik, amelyek rendre 20 700, illetve 16 600 darabos bővüléssel szintén nagyban hozzájárultak sikereinkhez. Az Enyaq a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában is vezette az elektromos autók eladásait, de más jelentős európai piacokon - köztük Németországban - szintén a legkeresettebb elektromos gépkocsik közé tartozott októberben és novemberben. Európán kívül pedig olyan mérföldkövekhez érkeztünk el, mint például az Indiában két év alatt túlszárnyalt 100 ezer darabos értékesítési volumen, illetve sikeres belépésünk a vietnami és a kazah piacra."Holger Peters, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a pénzügy, az informatika és a jogi ügyek területeiért felelős tagja kiemelte: "A tavalyi évben világszerte több mint 866 800 jármű kiszállításával továbbra is komoly érdeklődés mutatkozik modellportfóliónk iránt, amely még e gazdaságilag igen nehéz időkben is kivételes ár-érték aránnyal rendelkezik. Elkötelezett törekvésünk, hogy az elkövetkező tizenkét hónap során is tartsuk ezt az irányt. Hatékonyságunk és termelékenységünk növelésével középtávon tovább kívánjuk emelni értékesítésünk jövedelmezőségét. Next Level Efficiency+ programunkkal, szigorú költségfegyelemmel, valamint mesterséges intelligencia alkalmazásával és robotizált folyamatautomatizálással aktívan teremtjük meg a szükséges mozgásteret jövőbeni beruházásainkhoz és portfóliónk további villamosításához."Úton az elektromos jövő feléA tisztán elektromos Škoda Enyaq család kiszállításai több mint 50 százalékkal bővültek 2023 folyamán, ugyancsak alátámasztva a Škoda villamosítási stratégiájának hatékonyságát. Tavaly a Škoda Enyaq volt a legnagyobb darabszámban értékesített elektromos modell a márka hazai, csehországi piacán, valamint Szlovákiában, de több európai országban, köztük Svájcban, Németországban, Finnországban, Norvégiában és Hollandiában is az öt legkeresettebb elektromos autó közé tartozott. A Škoda az új generációs Kodiaq és Superb egyaránt száz kilométer feletti tisztán elektromos hatótávot kínáló, hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) változatainak bemutatásával is gyorsítja elektromos átalakulását.Jelentős lépések a globális terjeszkedésbenSzeptemberben a Škoda AUTO stratégiai céllal a vietnami piacon is megjelent, hogy jobban kiaknázhassa az ASEAN-régióban rejlő lehetőségeket. Ennek élén 2030 után az előrejelzések szerint 40 ezer darabot is meghaladó éves értékesítési volumennel Vietnam áll majd, miközben a vállalat indiai tevékenységével is jelentős szinergialehetőségeket kínál. Az indiai gyártmányú Kushaq és Slavia modellek CKD (Completely Knocked Down) készleteit a közelmúltban átadott punei logisztikai központban készítik fel a vietnami végösszeszerelésre induló exportra. Két év alatt összesen több mint 100 ezer kiszállított autójával a Škoda Indiában is jelentős mérföldkőhöz érkezett, emellett egy a Kodiaq, a Kamiq, a Karoq és az Octavia helyi összeszerelését támogató stratégiai partneri együttműködés révén a márka újra megjelenik Kazahsztánban.
Négy héttel az új Škoda Superb Prága-környéki világpremierjét követően a Volkswagen márka pozsonyi üzemében megkezdődött a negyedik "modern" modellgeneráció sorozatgyártása. A Kvasinyból stratégiai okokból áthelyezett termeléssel az ott felszabaduló kapacitás további Octavia modellek gyártására fordítható. A Superb már első "modernkori", 2001-es bemutatkozása óta a Škoda modellpalettájának belsőégésű motoros (ICE) kínálatának zászlóshajója.Amint Andreas Dick, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a gyártás és a logisztika területeiért felelős tagja kiemelte: "Egy-egy új modellgeneráció bemutatása mindig különleges pillanat az egész csapat számára. Különösen igaz ez az új Superbre, amelyet a Volkswagen Passattal együtt a Beta+ projekt részeként, a Škoda vezetésével fejlesztettek ki. Ez a projekt, valamint a Superb gyártásának sikeres áthelyezése Pozsonyba, a Škodánál rendelkezésére álló magas színvonalú szakértelem és know-how-bizonyítéka. Nagysikerű belsőégésű motoros (ICE) zászlóshajónk újabb generációjával jelentős szinergia-lehetőségeket kínálunk a Volkswagen Csoport számára. Szívélyes köszönetem fejezném ki mindazon kolléganők és kollégák felé, akik magasfokú elkötelezettségükkel hozzájárultak ehhez a projekthez."Szinergiák a vállalatcsoportban: a Superb negyedik generációjának pozsonyi gyártásaMég 2020 novemberében született meg a döntés, hogy a Superb negyedik generációjának gyártását a Volkswagen Személyautók pozsonyi üzemébe helyezik át. Ez a lépés a hatékonyságot a termelési hálózat szinergialehetőségeinek kihasználásával tovább növelő Beta+ projekt része. A Škoda Superb és a Volkswagen Passat teljes fejlesztése a Škoda AUTO felelős vezetése alatt zajlott, s mindkettő ugyanazon a gyártósoron készül.A Superb gyártásának Pozsonyba költöztetésével Kvasiny üzemében 2024 nyarától további Octavia modellek előállítására szabadul fel kapacitás, a Mladá Boleslav-i telephelyen pedig tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellsorozatok további tagjai gördülhetnek le a szerelőszalagról.A Škoda Superb szlovákiai gyártása a karosszériaelemekkel kezdődik, amelyeket túlnyomórészt a helyszínen, Pozsonyban sajtolnak, majd az új karosszériaműhelybe szállítanak. Az üresen álló csarnokot a Beta+ projekt keretében alapjaiban alakították át, a Škoda AUTO emellett alig két év alatt több mint 500, a legkorszerűbb technológiát képviselő robotot, valamint irányítórendszereket és ragasztóberendezéseket telepített ide, emellett új beszállítók is érkeztek. A szerelőcsarnokot szintén széleskörűen átépítették, ezt a gyártósort ugyanis - ahol az új modelleket harmonikusan integrálták az eddigi Volkswagen és Škoda modellek összeszerelésébe - korábban nem használták hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) járművek gyártására. A szerelőcsarnok korszerűsítése egyebek mellett automatizálási- és kezelési technológiákat, ipari kamerarendszerek telepítését és a teljes gyártósorra kiterjedő egyéb fejlesztéseket foglal magában. Mindemellett a padlólemezek gyártásterülete oly módon bővült, hogy már a részben és teljesen elektromos hajtásrendszerű modellek akkumulátorainak beépítésére is lehetőséget biztosít.A pozsonyi gyár fényezőműhelyében is jelentős átalakításokat hajtottak végre, amelyek a környezet védelmét szolgálják. Az új fényezőkamrákban korszerű levegőkeringtető rendszereket alkalmaznak, miközben az illékony szerves vegyületek leválasztására is lehetőség nyílik - újabb lépésként a még környezetkímélőbb gyártás felé. Új formai nyelvezet, széles hajtásrendszer-kínálatA negyedik "modern" modellgeneráció gyártása a Škoda Superb Combi változattal vette kezdetét, 2024 közepétől pedig a Limuzin kivitel is megjelenik a választékban. A korszerű és gazdaságos motorok palettáján 110 kW (150 LE) és 195 kW (265 LE) között három benzin-, míg a 110 kW (150 LE) - 142 kW (193 LE) teljesítménytartományban két dízelüzemű erőforrás sorakozik. A portfóliót egy új, kizárólag a Combi változathoz rendelhető, több mint 100 kilométer tisztán elektromos hatótávú hálózatról tölthető hibridhajtás (Plug-in Hybrid), valamint a Superb számára újdonságként egy enyhe-hibrid (Mild Hybrid) változat egészíti ki.Formatervezés és technika - 1934 óta iránymutatóA Škoda Superb modelltörténete a Škoda 640 Superb 1934-es bemutatójáig nyúlik vissza. A cseh autógyártó csúcsmodelljei ettől kezdve először 1949-ig viselték e jól csengő nevet, majd 2001-ben a cseh márka ismét e történelmi jelölést használta a csúcsmodellje első modern generációjára. Napjainkig összesen több mint 1,6 millió darab gördült le a szerelőszalagról a Škoda belsőégésű motoros zászlóshajójából.A pozsonyi Škoda történetéről itt tájékozódhat bővebben.
90 évvel a történelmi jelentőségű első modell megjelenése után mutatta be a Škoda a Superb modernkori negyedik generációját. Elődeihez hasonlóan az új Superb is markáns dizájnkoncepciót és fejlett technológiát ötvöz. Minden eddiginél biztonságosabb és tágasabb, és az új modell készen áll arra, hogy újabb fejezetet írjon a Superb történetében.A negyedik generációjához érkező új Superb továbbra is lenyűgöző, érzelemdús formatervet kapott, mindezt a legmodernebb technológiával kiegészítve. Az új modell praktikus hátsó ajtóval ellátott, elegáns megjelenésű ferdehátú, valamint kombi változatban is elérhető lesz. Az új külső meghatározó elemei továbbra is a dinamikusabb kialakítású vált első és hátsó lámpatestek. A hátsó lámpák az elődnél lényegesen karcsúbbak és új kristályos díszitőelemek turbózzák fel a látványukat. A fényszórók, amelyek szintén élesebb vonalúak lettek, két változatban állnak rendelkezésre. A full LED Matrix fényszórók hatszögletű bi-LED mátrix moduljait a Crystallinium nevű színes kristályos elem egészíti ki. A Crystallinium egy vadonatúj elem, amely a színes kristályüveget idézi, és új megjelenést kölcsönöz a fényszóróknak.Az új Škoda Superb mind a ferdehátú, mind a Combi kombi változatban hosszabb, magasabb, de picivel keskenyebb elődjénél. Ennek ellenérő nőtt a fejtér elől és hátul is, ahogyan a csomagtér mérete is 20 literrel a limuzin (645 liter), és 30 literrel a Combi (690 liter) esetében. Az eddigi is hatalmas helyet biztosító tengelytáv viszont változatlan maradt mindként kivitel modellnél.További részletek:https://csakaskoda.hu/2023/11/02/ime-a-2024-es-uj-superb/